سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که بى دانستن فقه به بازرگانى پرداخت خود را در ورطه ربا انداخت . [نهج البلاغه]
اندیشه
 
اهتزار پرچم حرم مطهر امام حسین (ع) در دانشگاه

   

آیین اهتزار پرچم حرم مطهر امام حسین (ع) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری

در این مراسم معنوی که  در نماز خانه مجتمع یادگار امام(ره) و با حضور دکتر کیانوش فتحی واجارگاه رئیس واحد و هیات رئیسه برگزار گردید، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید موسی هاشمی تنکابنی معاون فرهنگی واحد شهرری در سخنانی ضمن اشاره به مناسبت تاریخی این روز و دفن جسد مطهر امام حسین (ع) و شهدای کربلا، بر ضرورت استفاده از مفاهیم والای عاشورا در زندگی روزمره تاکید کردند.

طنین نوای ملکوتی زیارت عاشورا توسط دو تن از ذاکرین از دیگر برنامه های این آیین مذهبی بود که در فضای معنوی خاصی برگزار و با استقبال شرکت کنندگان روبرو شد. اما بخش اصلی این برنامه رونمایی از پرچم مقدس حرم مطهر امام حسین (ع) بود. همراهی نوای ذاکرین اهل بیت و استقبال حاضرین جهت تبرک این پرچم مقدس، حال و هوای معنوی خاصی به این مراسم بخشیده بود. از دیگر برنامه های این آیین مذهبی، ذکر مناقب امام حسین (ع) و مراسم سینه زنی بود. شایان ذکر است این برنامه با استقبال پرشور استادان، کارکنان و دانشجویان برگزار گردید.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط اندیشه 92/8/29:: 8:7 عصر     |     () نظر
 
گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی احمدی

برگرفته از سایت دانشگاه  آزاد اسلامی واحد دماوند

گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی احمدی معاون فرهنگی و استادیار گروه معارف اسلامی در برنامه تهران20 شبکه تهران مورخ15/8/92 مصادف با شب دوم محرم1435 که به صورت زنده پخش شد.

 

در این برنامه که موضوع آن سنتها و سبکهای عزاداری به بحث وبررسی گذاشته شد مباحث از قبیل آسب شناسی عزاداری،مصدایق عزاداری ائمه(علیه السلام)، تاریخچه عزاداری،کاربردی کردن مکتب عاشورا درسبک زندگی  وبررسی آسیبهای مداحی وعدم ارائه موضوعات نوع وکاربردی در سخنرانیها مورد کارشناسی قرار گرفت.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط اندیشه 92/8/21:: 8:16 عصر     |     () نظر
 
بیانبه 13 آبان

بیانیه سازمان بسیج اساتید دانشگاههای استان تهران به مناسبت 13 آبان روز مبارزه با استکبارجهانی

13 آبان

انقلاب اسلامی ایران صدای خروش مظلومان جهان و طنین آزادی خواهی و مبارزه با استکبار بود که با خون پاک هزاران پرستوی در خون خفته به ثمر رسید و13 آبان 58 پژواک خوش آهنگ این استکبار ستیزی بود.

امسال تقارن 13 آبان، روز تسخیر لان? جاسوسی با طلیعه ماه محرم و قیام سید و سالار شهیدان، حضرت امام حسین(ع) بر علیه ظالمان، فریاد هیهات من الذله را با شعار بیزاری از مستکبرین گره خواهد زد تا به دنیا نشان دهد که معیار تعامل ما با جهانیان، همان سیر عاشوراییِ حفظ افتخار، اقتدار و عزت است.

13 آبان و اشغال لانه جاسوسی از اوراق پر افتخار تقویم انقلاب است که به تعبیر سکاندار کشتی آزادی خواهی، خمینی کبیر(ره)، انقلاب دوم نام گرفت، اشغال لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو امام، تنها اشغال یک سفارتخانه نبود، بلکه اعلام شعار استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی» به تمام زیاده خواهان و شیاطین جهان بود، لذا بزرگداشت این روز، بزرگداشت فرهنگ قرآن و اسلام ناب محمدی است.

در جهان کنونی که جرثومه های فساد، از تمام توان خود برای به اسارت کشیدن آزادگان در اقصاء نقاط جهان استفاده نموده و کشورهایی مانند عراق، سوریه، افغانستان و دیگر بلاد اسلامی را محل تاخت و تاز زیاده خواهی های خود قرار داده اند، لازم است شعار کوبنده مرگ بر آمریکا پرشورتر از همیشه طنین انداز شود .

نوجوانان، جوانان، دانش آموزان و دانشجویان پیرو خط امام (ره) که در تاریخ دیروز انقلاب اسلامی با از جان گذشتگی خود نهال نوپای انقلاب را باخون خود آبیاری کردند ، امروز نیز تحت رهبری حکیمانه ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی) و با اتصال به مبانی عمیق معرفتی اسلام ناب ، با حضور و تلاش جهادی در عرصه های مختلف علمی ،سیاسی و اقتصادی و اجتماعی، و با بهره گیری از ظرفیت و فرصت های ارزشی ،دانشی و ملی خود همچون گذشته، اقتدار و استحقاق واقعی خود را در برابر «برتری جویی های » نظام های زیاده خواه و استکباری نشان خواهد داد . 

استادان بسیجی دانشگاههای استان تهران با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل (ره) و شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و به خصوص شهدای دانش آموز از عموم ملت شهید پرور ایران اسلامی دعوت می کنند تا با حضور پرشکوه خود در آیین های بزرگداشت سیزده آبان، دشمنان نظام را مأیوس و نور امید را در دل مستضعفان و آزادیخواهان جهان برافروزند.

وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ

سازمان بسیج اساتید  استان تهران


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط اندیشه 92/8/13:: 5:58 عصر     |     () نظر
 
انشا

 

به نام خدا

نامه ای می نویسم برای تو دوست در جنگم ، ای دوست جان بر کفم ، ای دوست شریفم . نامه ای که شاید از آن کوه مشکلات که بر سرت فرود آمده است بکاهد . هر چند که این نامه برایت سودی ندارد . برای تویی که در سنگر به مداوای مجروحان جنگ اعم از ایرانی و یا غیر ایرانی می پردازی . من این نامه را در حقیقت برای دوستانم می بایست می نوشتم اما روزگار را چه دیدی باید نوشت برای تو که حتی یک لحظه شاید نتوانی به این نامه نظری بیفکنی ، چون مجروحان در جلویت صف کشیده و رگبار مسلسل و توپ و نارنجک بر بالای سرت در پروازند .

ای کاش می توانستم با تو به جبهه آیم و مسلسل ها را در آغوش گیرم ، اما می دانم که چه خواهی گفت ، بله من سنگر دیگری دارم و سنگرم را همچون تو حفظ خواهم کرد ، همچون تو که که با وسایل اولیه بسیار کم و غذای اندک در خط مقدم جبهه ای . شاید بر من عیب بگیری که چرا به آگاهی دوستان و همشهریانم نمی پردازم . می دانم اما آگاهی دادن به کدامین مردم؟ به مردم جان بر کف شهرم ! نه می دانم که نمی گویی ! زیرا باید به اشخاصی آگاهی داد که چشم ها و را بسته و گوش ها را پنبه نموده و به شعار دادن در سر چهار راه ها مشغولند . شعار مرگ بر آمریکایی که معنی آن سازش با آمریکاست! می گویند که باید در این جنگ ، حق با باطل سازش کند . باید میانجی گری را پذیرفت و ملتی را که بیست سال زیر ستم بعثیان بود تنها گذاشت . آنها با شایعه سازی می خواهند مردم را گول بزنند ، اما قرآن دستور داد برای شایعه سازان قتل و اسیری و لعنت است . می دانم که تو تنها برای ملت ایران نمی جنگی بلکه برای ملت عراق هم می جنگی و ملت جان بر کف و شهید داده ما و عراق پشتیبان تو هستند . اگر تو شهید بشوی صدها نفر بعد از تو می آیند و سنگرت را حفظ خواهند کرد . ملتی که برای هر قطعه از این میهن خون ها فدا کرد ، دیگر سازش با نوکران آمریکا و شوروی این دشمنان اسلام را جایز نمی داند. می دانم که تو تا آخرین قطره قطره خون خواهی جنگید ، زیرا تو فرزند خلف کسانی هستی که در جهان همیشه بر ضد ستم می شوریدند و تو هم مانند آنها پیروز خواهی شد زیرا اماممان ، این بت شکن عصر گفت : آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و در جای دیگر گفت: ما مرد جنگیم آقای کارتر نباید ما را از جنگ بترساند. البته به یاری خداوند ، زیرا این خداوند بود که آمریکا را در حمله نظامی به ایران در طبس نابود کرد . شن های بیابان این مأموران الهی چون ابابیل بر سرش ریخت و تمام آن تجهیزات را نابود کرد و این بار هم کید شیطان بر هم ریخت چون خداوند در قرآن فرمود " ان کید الشیطان کان ضعیفا " بلی حیله شیطان ضعیف است زیرا در این زمان هم به یاری خدا و هوشیاری ملت و بیداری ارتش و جان بر کفان سپاه و بسیج مانع رسیدن آمریکا به هدف شومش گردید .

 من به تو خواهرم و برادرم که در سنگرید ، پیام می دهم که خواهم آمد و انتقام خون های نا به حق ریخته را خواهم گرفت . مبادا سازشی صورت گیرد و خون های شهیدان به هدر رود و نتوانیم ندای امام را به گوش جهانیان برسانیم ، که ندای امام همان ندای اسلام است . اما می دانم که هرگز سازشی صورت نخواهد گرفت ، زیرا تمام ارگان های مملکتی در دست ملت و نمایندگان ملت است و من و تو ای دوستم با هم به جنگ اسرائیل که فلسطین را اشغال کرده است می رویم و از آن جا به سادات ها و شاه حسن ها و حسین ها و ملک خالدها خواهیم گفت که به سراغتان خواهیم آمد و دوباره فلسفه شهادت را زنده خواهیم کرد و صف های طولانی برای شهادت تشکیل خواهیم داد و روزه خون خواهیم گرفت .

 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط اندیشه 92/8/8:: 2:1 صبح     |     () نظر
 
کعبه
همـه آنچـه درباره کعبـه، خانـه خـدا بایـد بدانیـم

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 آن چشمه جمع شدند و شهر مکه را تشکیل دادند و ابراهیم به فرمان خدا ساختمان کعبه را که در اثر طوفان نوح تخریب شده
بود و در آن هنگام اثری از آن نبود، بازسازی کرد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
روایتها، ساختمان کعبه 10 بار بنیان شده است. به این ترتیب: بنیان الملائکه، بنیان آدم، بنیان شیث، بنیان ابراهیم و پسرش
اسماعیل، بنیان العمالقه، بنیان جرهم، بنیان مضر، بنیان قریش، بنیان عبدالله ابن زبیر و بنیان حجاج ابن یوسف الثقفی.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
 عثمانی است که در سال 1040 (قمری) در اثر سیل در مسجد الحرام و تخریب آن، از نو بازسازی شد. این ساختمان استحکام کامل
 دارد، به طوری که تاکنون به‌همین شکل پابرجا و استوار مانده است.

- ارکان کعبه:
 به هر یک از چهار گوشه کعبه، رکن گویند و کعبه بر چهار رکن حجرالاسود، عراقی، شامی و یمانی بنا شده است.

- رکن حجرالاسود: سنگ سیاه آسمانی است. هنگام بنای کعبه توسط آدم، این سنگ را فرشتگان از بهشت آوردند و آدم آن را در
 گوشه‌ای از خانه نصب کرد. پس از بازسازی کعبه توسط قریش، این سنگ به دست محمد قبل از درب کعبه در رکن حجر اسود نصب
 و محل شروع طواف حجاج شد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net
تا فاطمه از آن داخل کعبه و علی داخل کعبه متولد شود.

هرگاه واژه رکن بدون پسوند به کار رود، مقصود از آن رکنی است که حجرالاسود در آن است. مسیر طواف، از رکن حجرالاسود
 آغاز شده، سپس به رکن عراقی می‌رسد و پس از آن به رکن شامی و سپس به رکن یمانی و آنگاه باز به رکن حجرالاسود می‌رسد
 و همین جا یک شوط پایان می‌یابد. برای مطاف حدی وجود ندارد و تا هر جای مسجد الحرام که طواف در آن طواف کعبه صدق کند،
طواف مجزی است، ولی مستحب است که اگر اضطرار و ازدحام نباشد در میان کعبه و مقام ابراهیم انجام شود.

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org
این سنگ‌ها که از زمان بنای کعبه از سال 1040 (قمری) تاکنون بر جای مانده، از کوه‌های مکه به ویژه جبل الکعبه
(در محله شُبَیکه مکه) و جبل مزدلفه گرفته شده است. سنگ‌ها اندازه‌های گوناگون دارند، به گونه‌ای که بزرگ‌ترین آنان با طول
و عرض و بلندی 190، 50 و 28 سانتی‌متر و کوچک‌ترین آنان با طول و عرض 50 و 40سانتی‌متر است. پایه‌های آن از سرب مذاب
ساخته شده و بدین ترتیب بنایی نسبتاً استوار است. وروی دیوار آن آثار شکافته‌شدن دیوار که بنا به اعتقاد شیعیان هنگام وارد شدن
 فاطمه بنت اسد مادر امام علی (ع) به کعبه بوجود آمده است که بارها آن را با سرب پر کرده‌اند ولی سرب‌ها باز شده اند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
در هنگام بازسازی کعبه برای نخستین بار از درب چوبی در محل فعلی که بالاتر از زمین قرار دارد، استفاده کرد.
 این سنگ مقدس، پیش از اسلام و پس از آن همواره مورد توجه بوده‌ و در شمار عناصر اصلی کعبه است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
می‌نامند.
این محل را از آن روی ملتزم می‌نامند که مردم در آن قسمت می‌ایستند و به دیوار ملتزم شده، می‌چسبند و دعا می‌خوانند.
در روایتی آمده ‌است که محمد صورت و دست‌های خود را روی این قسمت از دیوار قرار می‌داد. همچنین از محمد نقل شده‌ که
گفت: "ملتزم، محلی است که دعا در آنجا پذیرفته می‌شود."

- مستجار: محلی در پشت درب کعبه، کمی مانده به رکن یمانی، مقابل ملتزم و در سوی دیگر کعبه، دیوار کنار رکن یمانی را
 "مستجار" می‌نامند. "جار" به معنای همسایه و " مستجار" به معنای پناه‌بردن به همجوار و به صورت کلی‌تر "پناه بردن" است.
این مکان نیز از اماکن پذیرفته‌شدن دعا است. زمانی که خانه کعبه دو در داشت، در دیگر آن در کنار مستجار بود که بسته شد.

- شاذروان: همان برآمدگی‌هایی است که در اطراف کعبه قرار دارد و آن بخشی از کعبه است که توسط قریش از ساختمان کعبه
 کاسته شد و اکنون همانند پوشش اطراف خانه را در برگرفته ‌است. شاذروان کنونی از ساخته‌های سلطان مراد چهارم در هنگام
ساختمان کعبه در سال 1040 (قمری) است. زمانی که در بازسازی‌های کعبه، ابعاد خانه قدری کوچک‌تر از بنای ابراهیمی آن شد،
برای حفظ ابعاد اصلی، فضای عقب‌نشینی‌شده را با ساخت سکویی کم‌ارتفاع علامت‌گذاری کردند که "شاذَروان" نامیده شد و چون
ملاک در طواف، حدّ اصلی کعبه است، فقها برای حصول شرط خروج طواف‌گزار از کعبه، طواف بر روی شاذروان را صحیح نمی‌دانند.

بنابراین، شاذروان همان سنگ مایلی است که بخش پایینی دیوار کعبه را تا روی زمین پوشانیده است و همین طور بخشی که در
مقابل حجر اسماعیل به صورت پلّه ای ساخته شده که بلندی آن از سطح زمین 20 سانتی‌متر و عرض آن 40 سانتی‌متر است.

این پله جایگاه مردمی است که برای نیایش و تضرع به درگاه الهی بر روی آن می‌ایستند و سینه و شکم خود را بر کعبه قرار می‌دهند
و دستان را بر بالای سر خود و بر دیوار کعبه می‌گذارند. علت آنکه در این قسمت شاذروان قرار داده نشده این است که در بنای ابراهیم،
 حجر اسماعیل جزو خانه کعبه بوده که در ساختمان قریش به علّت کمبود مال حلال از خانه کاستند و بر حجر افزودند. همچنین
در پایین درِ کعبه، شاذروان قرار داده نشده و به صورت پله‌ای صاف به طول 345 سانتی‌متر ساخته شده که مردم در ملتزم بر آن
می‌ایستند و دعا و نیایش می‌کنند. در بالای شاذروان حلقه‌های از مس قرار دارد که در هنگام پایین آوردن جامه کعبه (کسوة الکعبه)
لب جامه به این حلقه‌ها می‌بندند تا جامه استوار باشد.

- حطیم: مساحت میان حجرالاسود و زمزم و مقام ابراهیم و قسمتی از حجر اسماعیل را "حطیم" می‌گویند. از مکان‌های محترم در
مسجدالحرام است و مردم در این قسمت برای دعا جمع می‌شوند و به یکدیگر فشار می‌آورند. اینکه آیا حطیم تنها همان محدوده کنار
 حجرالاسود و باب کعبه را شامل می‌شود یا وسعت بیشتری دارد، اختلاف است. در روایتی از امام صادق (ع)، تنها همین موضع را
حطیم می‌نامند. چنانکه شیخ صدوق نیز آورده حطیم فاصله میان در کعبه و حجرالاسود را گویند، جایی که خداوند توبه آدم را پذیرفت.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
دیواری است با بلندی 30/1 متر که قوسی‌شکل است. حجر اسماعیل یادگار زمان ابراهیم و اسماعیل و مدت زمانی پس از بنای کعبه
است و قدمت و پیشینه آن به زمان بنای کعبه به دست ابراهیم می‌رسد. نقل‌های تاریخی تاریخ‌نگاران حکایت از آن دارد که اسماعیل
و مادرش هاجر در همین بخش زندگی می‌کردند. از امام صادق نقل شده‌ است: "الحِجرُ بَیتُ إِسمَاعِیلَ وَ فِیهِ قَبرُ هَاجَرَ وَ قَبرُ إِسمَاعِیلَ" ؛ "
حجر، خانه اسماعیل و محل دفن هاجر و اسماعیل است".

از آنجا که حجر اسماعیل داخل در مطاف است، می‌تواند نشانه‌ای بر بزرگی آن باشد. در اصل ، حجر اسماعیل جزئی از کعبه است.
 هرگاه باران بر بام کعبه ببارد، از ناودان رحمت در این فضا می‌ریزد. گویا برای نخستین بار، منصور عباسی، حجر اسماعیل را با
 سنگ‌های سفید پوشانید. پس از آن در دوره مهدی و نیز هارون الرشید عباسی این سنگ‌ها تعویض و نو شد.

- ناودان رحمت (به عربی: میزاب الرحمة) یا "ناودان طلا" : ناودانی از طلاست که بر بام کعبه نصب شده و به سمت حجر اسماعیل
 است. هرگاه باران بر بام کعبه ببارد، آب از ناودان در این فضای حجر اسماعیل می‌ریزد. به اعتقاد مسلمانان، اینجا مدفن اسماعیل
و مادرش هاجر و بسیاری از پیامبران است. گویند آن را نخست حجاج بن یوسف ثقفی نهاد تا آب باران بر بام خانه جمع نشود.
 در روایت آمده‌ است که دعا در زیر ناودان کعبه پذیرفته است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
که جای پای ابراهیم روی آن است و مقابل درب کعبه قرار دارد. رنگ آن میان زرد و قرمز متمایل به سفید است. طبق اعتقادات
مسلمانان این مکان مربوط به زمانی است که ابراهیم دیوارهای کعبه را بالا می‌برد؛ آنگاه که دیوار بالا رفت، به اندازه‌ای که دست
 بدان نمی‌رسید، سنگی آوردند و ابراهیم بر روی آن ایستاد و سنگ‌ها را از دست اسماعیل گرفت و دیوار کعبه را بالا برد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net
پوشانده شد و در محفظه‌ای قرار گرفت تا آسیب نبیند. حج‌گزاران پس از طواف واجب، باید در پشت مقام ابراهیم، 2 رکعت نماز طواف
 به جای آورند. نماز طواف نساء نیز پشت مقام ابراهیم خوانده می‌شود. طبق آیات قرآن این مقام یکی از شعائر الهی است:
 "وَ اتَّخِذُوا مِن مَقامِ إِبراهِیمَ مُصَلَّی" (بقره/125)

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
نخستین کسی که خانه کعبه را پرده پوشانید تُبع حمیری پادشاه یمن بود. علی نیز همه ساله از عراق برای کعبه پرده‌ای می‌فرستاد.
چون مهدی عباسی به خلافت رسید خادمان کعبه از انبوهی پرده‌ها بر روی کعبه شکایت کردند و گفتند بیم آن می‌رود که خانه صدمه
ببیند. مهدی عباسی خلیفه مسلمین دستور داد پرده‌ها را بردارند و تنها یک پرده بر آن بگذارند و سالی یک بار آن را عوض کنند این]
 سنت تا به امروز ادامه دارد و بر آن آیه‌هایی از قرآن قلاب دوزی شده است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط اندیشه 92/8/8:: 2:0 صبح     |     () نظر
 
سیدالشعرای ادب پارسی

همایش بزرگداشت امیری فیروزکوهی

همایش بزرگداشت سیدالشعرای ادب پارسی ، استاد امیری فیروزکوهی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه برگزار شد.

همایش بررسی ارزشهای هنری شعر استاد امیری فیروزکوهی با حضور چهره ماندگار ادب پارسی دکتر امیر بانو کریمی فیروزکوهی، فرزند استاد امیری فیروزکوهی و جمعی از ادب دوستان ، مسؤولان ادارات ، اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه در سالن شهید آوینی این واحد دانشگاهی با عظمت و شکوه خاصی برگزار شد .

در این همایش ابتدا دکتر علیرضا حسنی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه اظهارکرد: ارزش شعر امیری فیروزکوهی به محتوای غنی و پر از مفاهیم اخلاقی و اسلامی است که توانسته این شعر را از سایر شعرا متمایز کند.

وی چهره فرهیخته و ادبی امیری فیروزکوهی را مایه مباهات شهرستان فیروزکوه و ایران اسلامی برشمرد و گفت: به فرموده مقام معظم رهبری "استاد امیری فیروزکوهی سیدالشعرای ادب پارسی ایران اسلامی است" و نام وی در کنار بزرگان شعر فارسی همچون سعدی، مولانا و شهریار به زیبایی می درخشد .

در ادامه دکتر سعادتی از  اساتید ادبیات فارسی و عضو هیات علمی واحد فیروزکوه به بیان گوشه هایی از ارزشهای هنری شعر امیری فیروزکوهی پرداخت .

وی ضمن بیان قرائت قطعاتی از اشعار استاد و  با معرفی ویژگیهای این شعر در ادبیات فارسی ، شعر استاد امیری فیروزکوهی را سرآمد اشعار معاصر خواند.

دکتر امیر بانو کریمی فیروزکوهی در ادامه مراسم به بیان گوشه ای از زندگی پدر خویش پرداخت و گفت:  استاد هیچگاه شعر به مدح یا به هجو افراد نگفت؛ وی عاشق اهل بیت عصمت و طهارت( ع) بود و اشعارش در وصف امام عصر(عج) یا در رسای امام حسین (ع) همچون نگینی در بین اشعار معاصر می درخشد.

وی اخلاق مداری و تعهد شعری را از ویژگی های شعر  استاد برشمرد و تاکید کرد: امیری فیروزکوهی هیچگاه به دنبال نام و مقام نبود و همواره گمنامی را به کسب شهرت و مقام ترجیح می داد؛ به همین دلیل هم قبر استاد در مسجد امام زاده طاهر(ع) شهرری در گمنامی به سر می برد .

فرزند استاد امیری فیروزکوهی با اشاره به این موضوع که خانواده اش از سادات بنام فیروزکوه و از نسل حضرت امام سجاد(ع) است، گفت : در صورت تعامل و همراهی مسؤولان محلی شهرستان فیروزکوه، سال آینده و همزمان با با سی اُمین سالگرد رحلت آن شاعر نامی و فرهیخته پیکرش به شهرستان فیروزکوه منتقل شود تا ضمن ایجاد یک فضای معنوی و فرهنگی برای اهالی فرهنگ و ادب فارسی، به نوعی نام این شهر که با نام استاد گره خورده است درخشنده تر شود.

گزارش همشهری حاکی است؛در خاتمه مراسم از طرف ریاست واحد فیروزکوه و مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه لوح تقدیر و هدیه ای به رسم یادبود به فرزند استاد اهدا شد.

همچنین فرمانداری ، شهرداری و شورای شهر فیروزکوه ضمن موافقت با درخواست دکتر امیر بانو کریمی فیروزکوهی مبنی بر انتقال پیکر شاعر نامدار امیری فیروزکوهی به شهرستان فیروزکوه، برای تخصیص نقطه ای مناسب برای انجام این مهم اعلام آمادگی کردند.

گفتنی است؛ با دستور رئیس واحد فیروزکوه نام کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه به استاد سید کریم امیری فیروزکوهی مزین شد.

در خاتمه این همایش موسیقی زنده سنتی با اشعار این شاعر بزرگ امیری فیروزکوهی توسط گروه موسیقی سنتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فیروزکوه نواخته شد که مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

سید کریم امیری فیروزکوهی در سال 1288  در فرح‌آباد فیروز کوه متولد شد . او فرزند سید مصطفی قلی منتظم‌الدوله از سادات فیروزکوه بود. پدرش از رجال اروپا رفته عهد مظفری و آشنا به تمدن جدید و جد اعلایش امیر محمد حسین خان سردار از جمله فاتحان هرات و بانی دبستان خیریه ایتام در تهران بود که به دبستان فیروزکوهی مشهور است.

امیر در هفت سالگی به تهران آمد. پدرش همان سال درگذشت و او تحت تعلیم و تربیت مادر قرار گرفت. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران در مدارس سیروس، ثروت، سلطانی و کالج آمریکائی گذراند. سپس به تحصیل منطق و کلام و حکمت همت گماشت واز محضر استادانی چون آقا شیخ عبدالبنی کجوری و آقا سید حسین مجتهد کاشانی استفاده کرد.

او شاعر غزل و قصیده و از شیفتگان صائب بود و به سبک هندی شعر می‌سرود. در شعر به «امیر» تخلص می‌کرد. در زبان عربی تبحر داشت و به آن زبان نیز شعر می‌سرود.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط اندیشه 92/7/30:: 12:36 صبح     |     () نظر
 
دعای عرفه در دانشگاه دماوند
برگزاری دعای عرفه در واحد دماوند
 

همزمان با نهم ذی الحجه  روز عرفه ، دعای پر فیض و ملکوتی عرفه همزمان با شهادت مسلم ابن عقیل(س)   توسط دفتر فرهنگ اسلامی و هیات دانشجویی رهروان عشق در نمازخانه مجتمع دانشگاه آزاد اسلایمی واحد دماوند برگزار شد. این مراسم با حضور جمع کثیری از دانشجویان خواهر و

 برادر و مسئولین این واحد دانشگاهی برگزار شد.


در این روز محمد رضا حاج علی اکبری و فتاح دماوندی مداحان اهل بیت به قرائت این دعای پرفضیلت پرداختند. سالهای گذشته نیز دعای پرفیض عرفه در واحد دماوند قرائت می شد و امسال نیز با شور و حال بیشتری برقرار بود.

 همچنین در این روز با آذین بندی نمازخانه و راهروها ، مراسم جشنی هم در نمازخانه بر پا بود. 


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط اندیشه 92/7/30:: 12:35 صبح     |     () نظر
 
هم اندیشی کانونهای دانشجویی

بسمه تعالی 

در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند برگزار شد

اولین جلسه هم اندیشی کانونهای دانشجویی

 

درجهت توسعه فعالیت های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند اولین نشست هم اندیشی دانشجویان با رویکرد تشکیل کانون های دانشجویی در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

در این جلسه که جمعی از دانشجویان فعال فرهنگی حضور داشتند ابتدا حجت الاسلام و المسلمین احمدی رئیس دفتر فرهنگ اسلامی واحد دماوند به تشریح برنامه های حوزه فرهنگی پرداخت.

 

وی اظهار داشت: کار فرهنگی در دانشگاه بدون حضور دانشجویان معنی و مفهومی ندارد و ما تلاش می کنیم که برنامه های فرهنگی متنوعی برای دانشجویان در طول سال تحصیلی برنامه ریزی کنیم.

در ادامه حجت مداحی مسئول امور فرهنگی پردیس علوم و تحقیقات دماوند، ضرورت تشکیل کانون های دانشجویی را یکی از اولویت ها بر شمردو افزود پتانسیل بسیار خوب دانشجویان دماوند ما را بر آن داشت که کانون های دانشجویی پنج گانه شامل کانون مهدویت، کانون امام و رهبری،کانون جرعه نور،کانون نهج البلاغه و صحیفه سجادیه وکانون آفرینش های هنری را با حضور شما دانشجویان در واحددماوند فعال کنیم.  

 

 تشکیل این کانون ها می تواند در پیشبرد اهداف عالیه دانشگاه آزاد اسلامی گامهای موثر تری بردارد و ما پس از استخراج فرمهای علاقه مندی فرهنگی که برای اولین بار در بین دانشجویان جدید الورود توزیع شد برنامه مدون و کاملی از تمامی خواسته های دانشجویان را در اختیار خواهیم داشت.تشکیل کانون های دانشجویی حلقه مفقوده دانشجویی را پوشش داده و اوقات فراغت دانشجویان به نحو مطلوبی پوشش می دهد. 

در پایان دانشجویان پس از ابراز خرسندی از تشکیل چنین جلساتی خواستار پیگیری جدی تشکیل کانون ها شدند و جلسه پس از پرسش و پاسخ و تشکیل 5 کانون دانشجویی پایان یافت


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط اندیشه 92/7/25:: 12:35 صبح     |     () نظر
 
سفر حج رهبری

روایت ایشان بر پایه دستخطی که سال 1370 برای کتاب «سفر قبله » - هدایت الله بهبودی (نویسنده شرح اسم – زندگی نامه) نوشته اند (به نقل از پایگاه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری) چنین است:


سفر حج رهبری
«این کتاب مرا باز در شور و حال حسرت‌آلود زیارت خانه‌  خدا و حرم رسول‌الله(ص) فرو برد. شور و حال و اشتیاقی که دیگر امیدی هم با آن نیست. تا به یاد دارم -از سال های دور جوانی- هرگز دل خود را از آتش این اشتیاق، رها نیافته‌ام. اما حتی در دوران سیاه اختناق که هر روحانی بامعرفت و بی معرفتی، با رغبت و یا حتی از سر سیری، آسان می‌توانست در خط حج قرار بگیرد .. و من نمی‌توانستم! یا بهتر بگویم: هیچ حمله‌دار و رئیس کاروانی از ترس ساواک شاه، نمی‌توانست و جرأت نمی‌کرد نام مرا در فهرست حاجی‌های خود - چه رسد به عنوان روحانی کاروان- بگذارد. بله، حتی در آن دوران سخت هم دلم از امید زیارت کعبه و بوسه زدن بر جای پای پیامبر(ص) در مکه و مدینه، خالی نمانده بود .. و این امید، اگرچه با حج ده روزه‌  سال 58 که به فضل شهید محلاتی قسمتم شد، برآورده گشت، اما آتش آن شوق سوزنده‌تر و مشتعل‌تر شد .. در سالهای ریاست جمهوری چشم امید به پس از آن دوران دوخته بودم .. اما امروز ..؟ شور و اشتیاقی بی‌سکون و امیدی تقریبا فرو مرده .. تنها تسلا به خواندن اینگونه سفرنامه‌ها یا شنیدن آنها است که خود بازافزاینده‌ شوق نیز هست.»

سال بعد، جنگ شروع می شود و سال بعد تر رییس جمهور می شوند و از سال 1368 نیز عهده دار رهبری و در هیچ یک از این سال ها سفر حج دوباره صورت نپذیرفت.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط اندیشه 92/7/21:: 6:38 عصر     |     () نظر
 
همایش آرامش اسلامی

 برگزاری همایش آرامش اسلامی              

 


قابل توجه دانشجویان گرامی :
دانشگاه آزاد اسلامی صباشهر با همکاری بسیج اساتید استان تهران برگزار می نماید :
 
« ششمین همایش آرامش اسلامی »
 

زمان : 1392/07/20   ساعت  15

مکان : شهریار - ابتدای شهرک مصطفی خمینی - تالار فرمانیه

کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط اندیشه 92/7/20:: 9:9 عصر     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
کودکان آسمانی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
بلوچستان
نگاهی نو به مشاوره
کانون فرهنگی شهدا
ساده دل تنها
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
هم رنگــــ ِ خـــیـــآل
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
دکتر سعید روحانی
عشق مشعلدار
سارا احمدی
ماتاآخرایستاده ایم
چون میگذرد غمی نیست
رزمنده
مرام و معرفت
من.تو.خدا
سربازی در مسیر
پیکو پیکس | منبع عکس
تبیان
دریایی از غم
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
گل یا پوچ؟2
اصلاحات
دل پر خاطره
دهکده کوچک ما
بسیج اساتید فیروزکوه
ندای حق (دکتر احمدی)
شعرورباعی ظهور (علی مظفر)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
آتیه سازان اهواز
یار درونی
ریحانه
خیارج سرای من است
ترنم (کلیج)
بسیج اساتید دماوند
بسیج اساتید ری
حجاب گوهر ناب
قلبی خسته ازتپیدن
دفاع مقدس
هادی عبداله
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور - واحد دررود
شهید آوینی
بسیج اساتید قرچک
بسیج اساتید پیام نور پرند
بسیج اساتید قدس
بسیج اساتید صباشهر
بسیج اساتید ورامین
بسیج اساتید پاکدشت
آریا زند
بسیج اساتید پرند
بسیج اساتید صفادشت
بسیج اساتید رودهن
بسیج اساتید ملارد
ورزش
مائده های آسمانی(تندپور)
کانون فرهنگی شهدا
فیروزکوه
دروازه پیشرفت (دکتر فرج پور)
روح الله عاشق
کنشلو
بسیج اساتید شهریار
بسیج اساتید رباط کریم
امانتدار امام
تو چی فکر می کنی
°°FoReVEr••
معماری
عاشقانه
افکارهای عجیب وغریب من
تنهایی.......
آرشیو یادداشت‌ها