سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه عاشق شود و [عشق خود را] پنهان دارد و پاکدامنی ورزد، خداوند، او را بیامرزد و به بهشت درآورد. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
اندیشه
 
پیش بینی جدید شاهزاده سعودی
پیش بینی جدید شاهزاده سعودی
یک شاهزاده سعودی در جدیدترین پیش بینی خود درباره جدال درون آل سعود، به روزنامه ایندیپندنت گفت که از 12 پسر زنده بنیانگذار عربستان سعودی، 8 نفر از برکناری سلمان حمایت می‌کنند

گروه بین الملل-با تداوم جنگ در یمن، کاهش قیمت نفت و فاجعه اخیر در مراسم حج، زمزمه‌های بروز کودتای داخلی در خاندان سعودی قوت گرفته است.

به گزارش بولتن نیوز،در همین راستا، روزنامه ایندیپندنت به نقل از یک شاهزاده سعودی که پیش تر هم افشاگری‌هایی درباره آل سعود کرده بود، نوشته است که اکنون 8 نفر از 12 پسر زنده بنیانگذار عربستان سعودی از کنار زدن سلمان از قدرت و جایگزین کردنش با برادر 73 ساله او، حمایت می‌کنند.

به ادعای این شاهزاده معارض سلمان، اکثریت قاطع علما و مفتی‌های سعودی هم از کودتای داخلی که به برکناری سلمان و روی کار آمدن «احمد بن عبدالعزیز» وزیر کشور سابق منجر شود، حمایت خواهند کرد.

شاهزاده مورد استناد ایندیپندنت که از نوادگان ابن سعود است، در این باره گفته: «علما و مذهبی‌ها شاهزاده احمد را ترجیح می‌دهند، البته نه همه آن‌ها بلکه 75درصدشان.»

ایندیپندنت با اشاره به اهمیت حمایت علمای دینی عربستان از تغییر پادشاه، نوشته است که انتشار این اخبار از تشدید رقابت‌های درون آل سعود که با روی کار آمدن سلمان آغاز شد، حکایت دارد. فردی که این افشاگری را انجام داده، پیش از این هم دو نامه منتشر کرده بود و در آن‌ها خواستار برکناری سلمان شده بود؛ نامه‌هایی که به گفته خودش از حمایت تعداد زیادی از شاهزادگان سعودی برخوردار است.

برکناری پادشاه سعودی در یک کودتای خانوادگی در عربستان مسبوق به سابقه است. در سال 1964 در رخدادی مشابه، پس از مدت‌ها جنگ قدرت و مخالفت اعضای خاندان سلطنتی با تداوم پادشاهی سعود بن عبدالعزیز، وی مجبور شد قدرت را به برادرش فیصل واگذار کند.

به گفته شاهزاده ناراضی، در حال حاضر رخدادی مشابه در کاخ سلمان در حال وقوع است: «شاه یا مانند ملک سعود کشور را ترک می‌کند و هم در داخل و هم در خارج از کشور محترم می‌ماند یا اینکه شاهزاده احمد ولیعهد می‌شود و کنترل و مسئولیت تمام کشور از اقتصاد، نفت، نیروهای مسلح و گارد ملی گرفته تا وزارت کشور و سرویس مخفی و در واقع همه چیز را، از 0 تا 100، به دست می‌گیرد.»

به نوشته ایندیپندنت، در مدتی که سلمان، که گفته می‌شود مبتلا به آلزایمر است، قدرت را به دست گرفته، نحوه مدیریت وی موجب نارضایتی گسترده شده است. ادامه جنگ در یمن و کشته شدن صدها نفر از حجاج در مراسم حج امسال هم وضعیت را بیش از پیش بحرانی کرده است.

هفته گذشته صندوق بین‌المللی پول هشدار داد در صورتی که عربستان میزان هزینه‌های خود را کاهش ندهد و وضعیت فعلی قیمت نفت ادامه یابد، این کشور تا سال 2020 میلادی ورشکست خواهد شد.

انتصاب محمد بن سلمان به عنوان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع و آغاز جنگ یمن توسط وی، موجب بالا گرفتن تنش‌ها شده است. گفته می‌شود که وی در مدتی که این سمت‌ها را به دست گرفته، ثروت و قدرت بسیار زیادی به دست آورده است. شاهزاده ناراضی می‌گوید: «هر سند یا تماسی که قرار است با پدرش گرفته شود، ابتدا باید از کانال او عبور کند.»

ایندیپندنت نوشته است که محمد بن نایف ولیعهد عربستان هم مانند خود سلمان در میان شاهزادگان فاقد محبوبیت است.

احمد بن عبدالعزیز که از او به عنوان جانشین احتمالی سلمان پس از کودتا یاد می‌شود، درون خاندان سلطنتی پرطرفدار است. وی جوانترین فرزند حصه بنت احمد السدیری همسر مورد علاقه بنیانگذار عربستان سعودی است و به مدت 37 سال معاون وزیر کشور بوده است. او 4 سال هم مسئول اماکن متبرکه در مکه بود و در سال 2012 به عنوان وزیر کشور منصوب شد.

وی 5 ماه بعد، آنطور که گفته شد به درخواست خودش، از وزارت کشور کناره‌گیری کرد و با محمد بن نایف که حالا ولیعهد است، جایگزین شد. شاهزاده ناراضی مدعی است که احمد به دلیل ناخرسندی از بدرفتاری با زندانیان سیاسی از این سمت کناره‌گیری کرده است. منبع مورد استناد ایندیپندنت همچنین گفته است که اگر احمد بن سلمان به قدرت برسد، زندانیان سیاسی غیرمرتبط با تروریسم را آزاد کرده و دست به اصلاحات می‌زند.

ایندیپندنت با اشاره به اینکه برکناری سعود از قدرت پس از تنشی چند ساله بین نیروهای مسلح (ارتش، وزارت کشور و گارد ملی) رخ داد، به نقل از شاهزاده سعودی نوشته است: «این نوعی انقلاب داخلی است. ما خواستار اصلاحات اقتصادی و سیاسی، آزاد اندیشه، پاکسازی سیستم قضایی، آزادی زندانیان سیاسی و شریعت درست اسلامی هستیم.»

به نوشته این روزنامه، سفارت عربستان در لندن از پاسخگویی به درخواست برای اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کرده است.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط اندیشه 94/8/2:: 9:54 عصر     |     () نظر
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
کودکان آسمانی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
بلوچستان
نگاهی نو به مشاوره
کانون فرهنگی شهدا
ساده دل تنها
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
هم رنگــــ ِ خـــیـــآل
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
دکتر سعید روحانی
عشق مشعلدار
سارا احمدی
ماتاآخرایستاده ایم
چون میگذرد غمی نیست
رزمنده
مرام و معرفت
من.تو.خدا
سربازی در مسیر
پیکو پیکس | منبع عکس
تبیان
دریایی از غم
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
گل یا پوچ؟2
اصلاحات
دل پر خاطره
دهکده کوچک ما
بسیج اساتید فیروزکوه
ندای حق (دکتر احمدی)
شعرورباعی ظهور (علی مظفر)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
آتیه سازان اهواز
یار درونی
ریحانه
خیارج سرای من است
ترنم (کلیج)
بسیج اساتید دماوند
بسیج اساتید ری
حجاب گوهر ناب
قلبی خسته ازتپیدن
دفاع مقدس
هادی عبداله
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور - واحد دررود
شهید آوینی
بسیج اساتید قرچک
بسیج اساتید پیام نور پرند
بسیج اساتید قدس
بسیج اساتید صباشهر
بسیج اساتید ورامین
بسیج اساتید پاکدشت
آریا زند
بسیج اساتید پرند
بسیج اساتید صفادشت
بسیج اساتید رودهن
بسیج اساتید ملارد
ورزش
مائده های آسمانی(تندپور)
کانون فرهنگی شهدا
فیروزکوه
دروازه پیشرفت (دکتر فرج پور)
روح الله عاشق
کنشلو
بسیج اساتید شهریار
بسیج اساتید رباط کریم
امانتدار امام
تو چی فکر می کنی
°°FoReVEr••
معماری
عاشقانه
افکارهای عجیب وغریب من
تنهایی.......
آرشیو یادداشت‌ها