امروز برابر است با سالروز رحلت بزرگمردی که عمر خویش را در راه آرمانهای بزرگ و اهداف عظیمش که همانا احیای باورهای دینی و تولدی دیگر در عرصه هویت مندی و عزتمندی اسلامی مسلمانان بود صرف نمود.
یاد و نام سید جمالالدّین اسدآبادی همواره یادآور احیای ارزشها و مجاهدتهای ناب و تابناک اسلامی و باورمندی به هویت انسانی و مبارزه با جهل و جور و خفقان و استبداد و استعمار بوده است.
وی که عمری را در مجاهدت و یاری محرومان و مقابله با ظلم حکام خودکامه و استیلاگران بر جوامع اسلامی گذراند و در آخر نیز جان در همین راه نهاد و به پای همین آرمانها عمر خویش را صرف نمود.
وی در 1217خورشیدی در قریه اسدآباد همدان به دنیا آمد و در 1275خورشیدی در استامبول در وضعیتی سخت و دلخراش و با کوهی از درد و رنج دارفانی را وداع گفت.
سالهای حیات سید جمال چه در سفر و چه در حضر معطوف به همان چیزی بود که این روزها از آن با بیداری اسلامی یاد می شود.
بی تردید می توان او را از جمله پیشروان و سرسلسله حرکتهای فکری و مبارزات عملی در حوزه بیداری اسلامی و دفاع از هویت مسلمانان خاصه در برابر استعمار و استبداد داخلی و خارجی در کشورهای جهان اسلام دانست.
در جهان اسلام سید جمال الدین به جمالالدین الافغانی و سید محمد بن صفدر الحسین هم مشهور است.
وی اندیشمندی سیاسی و مبلغ اندیشه اتحاد جهان اسلام بود.
و از اولین نظریه پردازان اسلامی در حوزه احیای فکر و قلمرو مستقل اسلامی و وحدت امت اسلام چه در بعد نظر و چه در میدان عمل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی محسوب میشود.
سید جمال را به حق یکی از آغازگران نهضت بیداری اسلامی در سدههای اخیر می شناسند.
از جمله ویژگیهای سید جمالالدین اسدآبادی به عنوان یکی از اولین متفکران امروزین و فعالان اجتماعی این بود که نسبت به بیماریهای اجتماعی جوامع مسلمان و ضعفهای موجود در آن حساسیت بسیاری داشت و در برابر آنها واکنش نشان می داد.
او در مقابل قدرتهای غربی به جای مرعوبیت یا انفعال، اسلام گرائی را الگو قرار می داد و ترویج می کرد.
از حوزه های اصلی تاثیر او بر کشورهای اسلامی، می توان منطقه ایران و مصر را مثال زد.
سید جمال هدف اصلیاش را همواره، اتحاد اسلام و وحدت مسلمین عنوان می کرد، بعد از عمری مجاهدت و تلاش بی دریغ و جانانه، باید ایشان را زمینه ساز و پدیدآورنده نوعی از تحول و بنیان نهادن روش و منشی نوین در عرصه حیات اجتماعی و سیاسی جهان اسلام دانست و به شمار آورد.
از جمله تلاشها و سرفصلهای حرکت نوآورانه و اصلاحی و بنیانهای حرکت فکری و عملی سید جمال الدین اسدآبادی میتوان به تلاش، جهت به فراموشی سپردن مایههای اختلاف و موارد نزاع میان سُنیان و شیعیان با طرح مبارزه با استعمار و استبداد و تلاش در احیای اسلام و عزت مسلمین، انتقال بعضی نظرات کلیدی تشیع به برخی علمای تسنن و تسری به حوزههای بزرگش چون الازهر و دیگر رهیافتها و رویکردهای ارزشمند و اثرگذار او در حوزه معارف اسلامی و تلاشهای خیرخواهانه و اصیل اصلاحگری مبتنی بر ارزشهای دینی اسلام عزیز اشاره نمود.
میراث فکری و نتایج عملی و اندیشگی ناشی از تلاشهای بی شائبه و کمنظیر او در سالهای مجاهدتش از جمله ترویج باور اعتقاد به توانائیهای ذاتی دین اسلام، برای رهبری مسلمانان و تامین نیرومندی و پیشرفت آنان، مبارزه با روحیه تسلیم، گوشه نشینی و بی حرکتی، بازگشت به منابع اصیل اندیشه اسلامی، تبیین تعالیم اسلام به زبان روز و فراخواندن مسلمانان به یادگیری علوم جدید، مبارزه با استعمار و استبداد، به مثابه نخستین گام در راه نوزایی اجتماعی و فکری مسلمانان و تلاش در راه گسترش حضور روحانیت در مبارزات سیاسی و برداشتن مرزهای بین دیانت و سیاست بویژه در جوامع اهل تسنن است.
از جمله آثار ایشان می توان به رساله نیچریه ،مقالات در روزنامه «عروةالوثقی» ، مقاله ای در رد خطابه ارنست رنان ،نامهها و نیز مقالاتی در نشریه «ضیاءالخافقین» اشاره نمود و نیز آثاری درباره او از جمله تتمة البیان فی تاریخ الافغان تاریخ مختصر ایران از ابتدا تا زمان سید جمال به چاپ رسیده است.
سید جمال الدین اسدآبادی سالهای آخر عمرش را با فقر و در میان آلام و آمال برآورده نشده خویش گذراند تا اینکه در 1275 هجری شمسی (9 مارس 1897 میلادی) در شهر استانبول درگذشت و در قبرستان شیوخ این شهر به خاک سپرده شد.
آری؛ یاد و نام سید جمالالدّین اسدآبادی همواره یادآور احیای ارزشها و مجاهدتهای ناب و تابناک اسلامی و باورمندی به هویت انسانی و مبارزه با جهل و جور و خفقان و استبداد و استعمار بوده است.
او که عمری را در مجاهدت و یاری محرومان و مقابله با ظلم حکام خودکامه و استیلاگران بر جوامع اسلامی گذراند و در آخر نیز جان در همین راه نهاد و به پای همین آرمانها عمر خویش را صرف نمود.
کلمات کلیدی:
نخستین تخریب قبور مطهر ائمه بقیع به دست وهابیان سعودی در سال 1220 هجری یعنی زمان سقوط دولت اول سعودیها توسط حکومت عثمانی رویداد، پس از این واقعه تاریخی - اسلامی با سرمایهگذاری مسلمانان شیعه و بهکاربردن امکانات ویژهای، مراقد تخریبشده به زیباترین شکل بازسازیشد و با ساخت گنبد و مسجد، بقیع به یکی از زیباترین مراقد زیارتی و در واقع مکان زیارتی ـ سیاحتی مسلمانان تبدیلشد.
یکی از گردشگران انگلیسی پس از بازسازی بقیع، ضمن توصیف اماکن زیارتی مدینه منوره در اینباره میگوید: مدینه در سال 1387 تا 1388 و قبل از انهدام مجدد توسط وهابیان سعودی، شبیه استانبول و شهرهای بسیار زیبای سیاحتی جهان بازسازیشدهبود.
دومین تخریب بقیع
دومین و درواقع دردناکترین حادثه تاریخی - اسلامی معاصر به هشتم شوال سال 1344 و پس از رویکار آمدن سومین حکومت وهابی عربستان مربوطمیشود؛ سالی که وهابیان به فتوای سران خود مبنی بر اهانت و تحقیر مقدسات شیعه، مراقد مطهر ائمه و اهلبیت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) را مورد دومین هجوم وحشیانه خود قراردادند و بقیع را به مقبرهای ویرانشده و در واقع مهجور و ناشناخته تبدیلکردند.
«ایلدون رتر»، یکی از گردشگران غربی در اینباره میگوید: با دومین تخریب قبور ائمه بقیع در مدینه منوره مراقد مطهر ائمه(علیهالسلام) بهشدت ویرانشد و وهابیون در این تخریب، شکل ظاهری مقبرهها و گنبدهای این قبور را دگرگونکردند.
براساس منابع و شواهد تاریخی، وهابیان سعودی تنها به تخریب قبور بقیع اکتفانکردند، بلکه بارها به تخریب مرقد بیامبر(صلیاللهعلیهوآله) نیز اقدامکردند که با واکنش گسترده مسلمان جهان مواجهشده و از این توطئه ضد اسلامی دستبرداشتند.
«لویس پورخارت»، یکی از گردشگران سوییسی که پس از تشرف به اسلام خود را ابراهیم نامیدهاست، در اینباره میگوید: با توجه به مقام ائمه و صحابه دفنشده در بقیع، این قبرستان فضایی بسیار کوچک دارد و در مقایسه با اماکن زیارتی دیگر کشورهای شرقی بهویژه عربستان، به صورت تلی از خاک و سنگ، نگاه هر بینندهای را به خود جلبمیکند.
پورخات درباره کوه احد نیز میگوید: در مسجد احداثشده در دل این کوه، قبر حمزه، عموی پیامبر و دیگر شهدای احد همچون «مصعببن عمیر»، «جعفربن شماس» و«عبداللهبن جحش» دیدهمیشود که وهابیان این مسجد و قبور دوازده تن از شهدای احد و صحابه پیامبر را نیز تخریبکردهاند.
قبرستان بقیع قبل از تخریب
قبرستان بقیع قبل از تخریب شامل مقبره چهارتن از ائمه اطهار و قبر گمشده بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) است، هرچند که در روایت آمدهاست که امیرالمومنین حضرت علی(علیهالسلام) پس از شهادت دخت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) پیکر پاک و مطهر ایشان را برای دفن به اماکن متعددی همچون بقیع، مسجد پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) و خانه خود حملکردند.
کلمات کلیدی:
مجلس به سه وزیر پیشنهادی روحانی رای اعتماد نداد
نتیجه رای گیری رای اعتماد مجلس به کابینه پیشنهادی روحانی به این شرح است:
سمت |
نام |
کل رای |
موافق |
مخالف |
ممتنع |
وزارت امور اقتصادی و دارایی |
علی طیب نیا |
284 |
274 |
7 |
3 |
وزارت |
سیدمحمود علوی |
283 |
227 |
38 |
18 |
وزارت |
محمدجواد ظریف |
281 |
232 |
36 |
13 |
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات |
محمود واعظی |
284 |
218 |
45 |
20 |
وزارت آموزش و پرورش |
محمدعلی نجفی |
284 |
142 |
9 |
133 |
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی |
حسن هاشمی |
284 |
260 |
18 |
6 |
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی |
علی ربیعی |
284 |
163 |
100 |
21 |
وزارت جهاد کشاورزی |
محمود حجتی |
284 |
177 |
81 |
26 |
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح |
حسین دهقان |
284 |
269 |
10 |
5 |
وزارت |
مصطفی پورمحمدی |
284 |
201 |
64 |
19 |
وزارت راه و شهرسازی |
عباس آخوندی |
284 |
159 |
107 |
18 |
وزارت صنعت، معدن و تجارت |
محمدرضا نعمتزاده |
283 |
199 |
60 |
24 |
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری |
جعفر میلی منفرد |
282 |
105 |
162 |
15 |
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی |
علی جنتی |
284 |
234 |
106 |
12 |
وزارت کشور |
عبدالرضا رحمانی فضلی |
284 |
256 |
19 |
9 |
وزارت |
بیژن زنگنه |
283 |
166 |
104 |
13 |
وزارت |
حمید چیت چیان |
284 |
272 |
7 |
5 |
وزارت ورزش و جوانان |
مسعود سلطانیفر |
283 |
117 |
148 |
18 |
کلمات کلیدی:
اسامی زیر بر اساس اولویت بندی و امتیازات انتخاب شدند
افرادی که سال گذشته مشرف شده اند در اولویت قرار نگرفته اند
همایش از تاریخ 27 مرداد تا اول شهریور در مشهد مقدس برگزار میگردد
رفت و برگشت بعهده افراد می باشد
مکان و پذیرایی بعهده سازمان می باشد
همراهان فقط همسر و فرزندان مجرد می باشند
****************حلقه های علمی *****************
1- خسرو عزیزی
2- مرتضی احمدی کشتلی
3- سعید روحانی
4- سید مجید تیموری
5- داود مقیمی ( سهمیه رزرو)
************مسئول کانون *********************
1- اسکندر عبدالهی
2- علی مظفر
3- هادی عبدالله
***********حلقه صالحین**********************
1- کیانوش فتحی
2- عباس ارجمندفر
3- سیامک باقریان
دوره تربیت استاد جنگ نرم از تاریخ 25 مرداد تا اول شهریور بصورت خانوادگی در مشهد مقدس برگزار میگردد.
1-
2- علیرضا آریا زند
3- علی تائب
4- هادی باقر زاده ولمی
5- رحیم سرور
6- فریبا پهلوانی
7- مجید نوائیان ( سهمیه رزرو)
*****قابل توجه اساتید جنگ نرم*************
دوره تربیت استاد جنگ نرم از تاریخ 25 مرداد تا اول شهریور بصورت خانوادگی در مشهد مقدس برگزار میگردد.
داوطلبان بایستی حتما کارگاه جنگ نرم را گذرانده باشند ( دوره جزیره قشم یا دانشگاه شهید بهشتی یا دانشگاه شهر ری)
مرحله اول دوره بصورت خانوادگی در تاریخ اعلام شده در مشهد مقدس برگزار میگردد
مرحله دوم و سوم شهریور 92 در تهران بمدت یک هفته برگزار میگردد
داوطلبان باید تعهد دهند که در سه کارگاه اعلام شده شرکن میکنند و فرم تعهد نامه را پر کنند
افراد منتخب سه فرم زیر را تکمیل و به آدرس aafshar114@yahoo.com یا dr.afshar@chmail.ir یا teh.01@basijasatid.ir ارسال نمایند
کلمات کلیدی:
سازمان بسیج اساتید برگزار میکند
همایش ملی تحول در علوم انسانی و تمدن نوین اسلامی
زمان : 28 تا 31 مرداد مشهد مقدس
مهلت ارسال مقاله : 31 تیر ماه 1392
محور های همایش :
1- تبیین و تحلیل تمدن اسلامی و تمدن مدرن غرب
2- علوم اجتماعی و تمدن نوین اسلامی
3- علوم پایه و کاربردی و تمدن نوین اسلامی
4- علوم انسانی و تمدن نوین اسلامی
دبیرخانه همایش : تهران خیابان انقلاب اسلامی - روبروی درب اصلی دانشگاه تهران - سازمان بسیج اساتید - معاونت پژوهش
کلمات کلیدی:
ساخت مجموعه فرهنگی زیارتی مشهد مقدس
با توجه به خرید سهام توسط اساتید محترم و با اعتقاد به مقرون به صرفه بودن و سود آوری مناسب ، مهلت خرید سهام تا اطلاع ثانوی تمدید شد و احتمالا تا پایان مرداد تمدید شود لذا از اساتید محترم درخواست میگردد از این فرصت مناسب استفاده نمایند.
اطلاعات جدید در انتهای این خبر اضافه خواهد شد.
اطلاعیه شماره1/ بر اساس توافق مسولین بسیج اساتید استانها،سازمان بسیج اساتید ساخت یک مجموعه فرهنگی-اقامتی در مشهد مقدس را پیگیری نموده است.
اطلاعیه شماره2/ برای عقد قرارداد خرید زمین با شهرداری مشهد مقدس حداقل نیاز به پرداخت 30درصد حق السهم(سه میلیون تومان) میباشد.
اطلاعیه شماره3/ زمین مورد نظر حدود 4700متر باکاربری 2 طبقه تجاری و 20طبقه اقامتی واقع در میدان شهدای مشهد میباشد که فاصله پیاده تا حرم مطهر حداکثر ده دقیقه می باشد.
اطلاعیه شماره4/ مدیریت پروژه توسط نمایندگان سهامداران استان ها خواهد بود که بلافاصله پس از ثبت نام و خرید زمین صورت خواهد گرفت.
اطلاعیه شماره5/ هر استاد بسیجی می تواند حداقل 10سهم و حداکثر 20سهم یک میلیون تومانی درخواست نماید که باید 30درصد آن (3میلیون تومان) نقد پرداخت گردد،مابقی بصورت وام بانکی به اساتید اعطا خواهد شد.
اطلاعیه شماره6/ جهت عقد قرارداد زمین مورد نظر لازم است حداکثر تا تاریخ 92/04/10 هر نفر حداقل 3 میلیون تومان واریز نماید.درصورت عدم انعقاد قرارداد قطعا با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد.
اطلاعیه شماره7/ استاد محترم لطفا حداقل حق السهم خود را (3 میلیون تومان) به شماره حساب 942083 بانک سپه شعبه دانشگاه به نام آقایان سهراب صلاحی و محمدرضا بستجانی حداکثر تا 10 تیر واریز نمایید.
کلمات کلیدی:
انتخابات شورای بسیج اساتید استان تهران
جلسه انتخابات شورای سیاستگذاری بسیج اساتید استان تهران روز چهارشنبه چهارم تیر ماه سال 1392 ساعت 11 تا 15 با حضور یک دهم از اعضای کانونها بسیج اساتید دانشگاه ها که قبلا از سوی کانونها معرفی شده بودند ، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری برگزار گردید
در این جلسه ابتدا دکتر فتحی ریاست محترم دانشگاه ضمن خیر مقدم و گرامیداشت اعیاد شعبانیه گزارش مختصری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری ارائه نمودند و سپس حجه الاسلام هاشمی معاونت فرهنگی دانشگاه مطالب خود را بیان فرمودند
و بعد علی افشار سرپرست سازمان بسیج اساتید استان تهران در خصوص سازمان و ساختار بسیج اساتید مطالبی را ارائه نموده و اساتید محترم ضمن معرفی خود برای انتخاب 23 نفر بعنوان شورای سیاستگذاری بسیج اساتید استان تهران کاندید شدند.
نتیجه رای گیری از اعضا بشرح زیر می باشد و 23 نفر که به ترتیب بالاترین آرا را کسب نموده اند بعنوان اعضای شورای سیاستگذاری معرفی میشوند.
در ابتدای جلسه اعضای هیئت امنای مجمع عمومی برای نظارت بر انتخابات انتخاب شدند.
انتخابات در سازمان بسیج اساتید استان تهران
بعد از انتخاب شورای سیاستگذاری بسیج اساتید استان تهران اعضا شورا تشکیل جلسه داده و به اتفاق آرا دکتر کیانوش فتحی واجارگاه ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری که بالاترین آرا را به خود اختصاص داده بود به عنوان مسئول شورای سازمان انتخاب شد.
مراسم روز بسیج اساتید
امام خامنه ای : وجود این مجموعه ( بسیج اساتید ) برای نظام اسلامی یک نعمت است ، یک نعمت بزرگ
مراسم روز بسیج اساتید در تاریخ 30 خرداد 1392 همزمان با سالگرد شب شهادت دکتر مصطفی چمران با حضور روسای دانشگاههای استان تهران و مسئولین و شورای کانونهای بسیج اساتید دانشگاهها و مسئولین شهرستان و جناب آقای گروسی نماینده شهرستانهای شهریار و قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی و جانشین سپاه شهر قدس در دانشگاه آزاد اسلامی شهر قدس برگزار گردید.
در این مراسم آقای دکتر حسن پور درویشی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی شهر قدس ضمن خیر مقدم گزارشی از دانشگاه بیان فرمودند و آقای دکتر افشار سرپرست بسیج اساتید استان تهران نیز گزارشی از برنامهای بسیج اساتید در سال 1392 بیان داشته و سپس سردار نصیری فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران و دکتر نصیر زاده مشاور دکتر دانشجو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر کل امور شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی سخنرانی داشتند.
در پایان مراسم با اهدا لوح تقدیر از روسای دانشگاهها و مسئولین کانونها بسیج اساتید از فعالیت های یکساله ایشان قدر دانی گردید و هدایای فرهنگی به کلیه شرکت کنندگان تقدیم شد.
برنامه با سرو نهار و اقامه نماز ظهر پایان یافت
کلمات کلیدی: بسیج اساتید، افشار، حسن پور، درویشی، قدس، نصیری، روز قشر، شهید چمران
متن کامل نامه 17 چهره سیاسی و دانشگاهی ایران
به نام خداوند حکیم و توانا
جناب آقای دکتر محمد مرسی
رئیس جمهور محترم مصر
با سلام
ضمن تبریک به مناسبت پیروزی ملت مصر در براندازی حکومت استبدادی و ظالم رژیم حاکم بر مصر و شکلگیری "مصرجدید" مبتنی بر ارزشهای اسلامی و همچنین تبریک بهمناسبت موفقیت جنابعالی در اولین انتخابات مردمسالارانه ریاست جمهوری و همچنین رای مثبت به قانون اساسی مصر، بهعنوان کسانی که شاهد موفقیت عظیم ملت ایران در پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف که الحق حکیم؛ عارف و عالم کم نظیر تاریخ جهان اسلام بود و همچنین تجربه 34 سال مبارزه بیامان با صهیونیزم و استکبار جهانی برای استقرار جمهوری اسلامی ایران نکاتی را به استحضار حضرتعالی میرساند:
1. جهان موسوم به پیشرفته از توفیقات زیادی برخوردار بوده است که بهدلیل عدم برخورداری از ایمان مستحکم به کتاب و حکمت الهی و یا حداقل بهدلیل ایمان ناقص که مصداق "ایمان به بخشی از کتاب خدا و کفر به بخش دیگر" بودهاند با بحرانهای فردی و اجتماعی بسیاری مواجه بوده و هستند که منشاء و مرجع اصلی این بحرانها جدائی از حقیقت اسلام است.
2. امروز جهان غرب به اهمیت و جایگاه دین هم در مدیریت ارزشهای اجتماعی و هم در سلامت فرد، خانواده و جامعه تاکید دارد و مسیر دینمداری جامعه بعنوان یک روند جدی مشاهده میشود. بازگشت به دین محصول بن بستهای ناشی از رشد و توسعه منهای دین و بحران های اجتماعی فراگیری است.
3. دین و بهطور خاص اسلام مرجع حل مسائل و مشکلات ملی و منازعات بینالمللی است. بدون تمسک به عروه الوثقی دین، همه بندها میگسلد و فرد و جامعه دچار خسران بزرگ نسبت به همه سرمایههای انسانی و اجتماعی خواهد شد.
4. آغاز و سرانجام همه کارها منتهی به خداست و با تمسک بهقدرت لایزال الهی همه توفیقات منتهی به سلامت و سعادت فراهم میگردد. اِلَى اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (هود-4) و اگر خداوند بخواهد وسعت عظیمی بهفکر انسان خواهد داد که منشاء خلق پدیدههای جدید، موثر و مفید در زندگی است. فَمَن یُرِدِ اللَّهُ أَن یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ وَمَن یُرِدْ أَن یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقًا حَرَجًا کَأَنَّمَا یَصَّعَّدُ فِی السَّمَاءِ کَذَالِکَ یَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ (سوره انعام – 125).
5. دیدگاههای انسانمحورانه پاسخ جامعی برای تامین نیازهای معنوی و مادی انسان نیست و بدون توجه به کمال مطلق که مصداق احد و واحد آن خدای متعال است، امکان تامین سلامت و سعادت انسان نیست.
6. اصل و حقیقت ولایت متعلق به خدا و رسول خدا و اولیاء خدا است و بهترین مسیر و سبک زندگی، مسیری است که برگرفته از ولایت الهی باشد. حکومتی که در ذیل و مسیر ولایت الهی سیاستگذاری، نهادسازی و برنامهریزی کند، قطعا به صلاح و سعادت دست پیدا خواهد کرد و مرجع رشد و ترقی خواهد بود. البته این راه، مسیری هموار نیست و مستلزم مجاهدت و تلاش گسترده و تحمل مرارت های ناشی از مبارزه با شیاطین بزرگ است.
7. اسلام بزرگترین ودیعه و منت الهی بر بشریت است که درک حقیقت آن منجر بهسلامت، سعادت و آسایش جاودانه میشود. همه امور مرتبط با زندگی انسان اعم از امور فردی و اجتماعی و یا قلمروهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بدون توجه و تمسک بهاصول اسلامی منتهی بهضلالت و گمراهی و رشد ناقص و یا ظهور جامعه ناقص الخلقه میشود.
8. جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز با اندیشه محوری حضور اصول اسلام در کلیت نظام و همه روندهای مدیریت اجرائی، قانونگذاری و امور قضایی مسیر خود را آغاز نمود و بنیان حکومت را بر اسلام عزیز استوار کرد. در 12 فروردین 1358 اصل نظام جمهوری اسلامی ایران به آراء عمومی عرضه شد و با 2/99 درصد رای موافقت جمهوری اسلامی ایران بهتصویب ملت ایران رسید و متعاقب آن در آذر ماه همان سال قانون اساسی جمهوری اسلامی که بهتصویب مجلس خبرگان رسیده بود، به آراء عمومی گذاشته شد و با اکثریت آراء بهتصویب ملت ایران رسید.
9. مهمترین اصل قانون اساسی اصل اول و دوم آن است که در آن بر ابتناء جمهوری اسلامی ایران به اصول اعتقادی و قوانین اسلامی تصریح شده است.
10. طی 34 سال مجاهدت، تلاش و تدبیر و مبارزه بیامان با استکبار جهانی و دشمنان اسلام و مسلیمن در سطح بینالمللی، دستاوردهای گرانقدری بدست آمده است که محوریترین این دستاوردها پافشاری بر استقلال جمهوری اسلامی ایران از قدرتهای شرقی و غربی و نفی استیلاء بر قلمرو اسلامی ایران است. در این مسیر حمایت از ملت مظلوم فلسطین و همه مظلومین جهان، اصل محوری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است، که بدین خاطر غرامت سنگینی را پرداخت کرده که از جمله آنها جنگ و تحریم فراگیر و فشار های سیاسی بین المللی است.
11. در توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و عمرانی اقدامات برجسته و خیره کننده ای صورت گرفته است که علیرغم هشت سال جنگ بیامان و تحریمها و حصارکشیهای اقتصادی و سیاسی بر علیه ملت ایران، امروز جمهوری اسلامی ایران با تمسک به اسلام و بهره مندی از رهبری حکیمانه و الهی امام خمینی و آیه الله العظمی خامنه ای مفتخر است که ضمن فقرزدایی و محرومیتزدایی از مناطق روستایی و شهرهای محروم ایران، جایگاه وزینی را در حوزه علم و فناوری بدست آورد که به مواردی از این دستاوردها ذیلا اشاره می شود:
- براساس آمار رسمی سازمان یونسکو، امروز ایران اسلامی با سن امید به تحصیل 16-13 سال، نرخ سواد جوانان 99-95 درصد، نرخ سواد بزرگسالان 95-85 درصد همراه با پیشافتادن تحصیلات زنان (75-55 درصد بیش از همه کشورهای جهان) از چهار پنجم کشورهای جهان پیشروتر است. این در حالی است که نرخ سواد در ایران قبل از انقلاب، 28 درصد بود.
- براساس اعلام رسمی سازمانهای ساینس متریکس ، بخش تجارت، نوآوری و مهارت دولت انگلستان و اسپرینگر طی 30 سال گذشته، ایران در حوزه علم و فناوری، 14.4 درصد رشد داشته است که «بالاترین» رشد تولیدات علمی در «جهان» را تجربه کرده است و در مقایسه با جایگاه 52 جهانی ایران در قبل از انقلاب اسلامی، امروزه در مقام 16 جهان در تولید علم قرار دارد.
بنیاد علم ملی امریکا، رشد سریع کشور ایران در زمینه علم را علاوه بر تولیدات علمی، به رشد ابزارهای فناورانه، دارو و فناوریهای ارتباطات در ایران مرتبط میداند.
- در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با 42 میلیون نفر (ضریب نفوذ 53 درصد) دسترسی به اینترنت ، مقام اول در خاورمیانه و نهم جهان را دارد که نهمین مقام جهانی از نظر رشد دسترسی را هم داراست.
- براساس اعلام رسمی یونیدو در شاخص شدت گسترش صنعت ، ایران با 0.54 رشد، در رده نخست جهانی قرار گرفته است و در زمینه سرانه تولید ناخالص داخلی (15 هزار دلار امریکا )، جایگاهی بالاتر از سه چهارم کشوهای جهان دارد.
مقایسه آمارهای مالی ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی به گزارش بانک جهانی رشد سریع این کشور در شاخصهای توسعه را نشان میدهد. بهعنوان مثال، در زمینه تولیدات کشاورزی، شاخص تولید محصول بهرقم بیش از 110 رسیده است که نسبت به قبل از انقلاب اسلامی با میزان 18 واحد، بیش از 600 درصد رشد داشته است.
- دستیابی به فناوری هستهای و استفاده صلحآمیز از آن در تولید انرژی پاک، امور پزشکی و کشاورزی، دستیابی به پیشرفتهای علمی در زمینه سلولهای بنیادی و کاربردهای آن در پرشکی و ریزفناوری و زیستفناوری از جمله موفقیتهایی حاصل شده در راستای «سند چشمانداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران» و «سند نقشه جامع علمی جمهوری اسلامی ایران»، است.
ایران اسلامی بهعنوان نهمین کشور پرتاب کننده ماهوارهی ساخت کشور به فضا در سال 2005 در فهرست جهانی قرار گرفته است . دستیابی به دانش فنی تامین سوخت هستهای و غنیسازی اورانیوم 20 درصد، دانش فنی 150نوع مایع یونی، ذوب و پالایش فولاد در کوره قوس الکتریکی، دانش حفاری چاههای نفت و گاز در آبهای عمیق 800 تا 1000 متر و ساخت سد و نیروگاههای برق آبی نمونههایی از تحقق برنامههای برآمده از سند چشمانداز هستند.
- دولت جمهوری اسلامی ایرانی، «طرح تحول اقتصادی» و «اقتصاد مقاومتی» را بهمنظور نزدیکتر شدن هر چه بیشتر به هدف پیشرفت همراه با عدالت، اصلاح نظامهای یارانهای، مالیاتی، گمرکی، بانکی، توزیع کالا و خدمات، ارزشگذاری پول ملی و بهرهوری در راس برنامههای خود قرار داده است.
ما پیشرفتهای بسیار در شاخصهای کمی و کیفی در ایران اسلامی را حاصل تجربه انقلاب اسلامی میدانیم که بهزیباترین شکل، تعادل بین فرد و جامعه را مدنظر داشته است.
برنامه اصلی آینده کشور ایران متمرکز بر «تمدنسازی نوین اسلامی» است. این برنامه بلندمدت مبتنی بر الگوی ویژهای از پیشرفت است که هم از نظر مبانی نگرشی و معرفتی و هم از نظر روش اجرا مبتنی بر اصول مترقی اسلام و متمایز از هنجارهای دیکته شده و سلطهآمیز جهان غرب و صهیونیزم بینالملل تحت عنوان شاخصها و معیارهای توسعه است.
جناب آقای دکتر مرسی
بهطور حتم اندیشمندان مسلمان ایرانی آمادگی دارند تجربه و توان علمی خود را در اختیار دولت و ملت شریف و مسلمان مصر قرار دهند و بر این باورند که در سایه إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ (الحجرات – 10)، ظرفیتهای بزرگی در جهان اسلام وجود دارد که میتواند منشاء نجات، صلاح و سعادت جهان شود. ایجاد تفرقه مذهبی و فرقه ای در جهان اسلام، فتنه بزرگی است که با اشکال مختلف از ناحیه دشمنان مشترک اسلام و مسلمین برنامه ریزی و تحریک می شود.
با توجه به موارد مذکور بهجنابعالی که از ظرفیت اعتقادی و حکمت و اندیشه عمیق برخوردار هستید و در راس کشوری قرا گرفتهاید که میراثدار تمدن عظیم اسلامی است، توصیه میکنیم، مبنا و الگوی قطعی و عملی مدیریت کشور را بر پایه اسلام عزیز قرار دهید و مقاصد فشارهای بینالمللی و فضاهای بهاصطلاح روشنفکری متاثر از رویکردهای منزوی کننده دین از عرصه سیاست، فرهنگ و اقتصاد را مطمح نظر قرار ندهید. مَن کانَ یُریدُ العِزَّةَ فَلِلَّهِ العِزَّةُ جَمیعًا إِلَیهِ یَصعَدُ الکَلِمُ الطَّیِّبُ وَالعَمَلُ الصّالِحُ یَرفَعُهُ وَالَّذینَ یَمکُرونَ السَّیِّئَاتِ لَهُم عَذابٌ شَدیدٌ وَمَکرُ أُولئِکَ هُوَ یَبورُ (الفاطر-10).
برای عزت و سربلندی ملت و دولت مسلمان مصر و همه مسلمانان جهان دعا میکنیم و سلامت و سعادت جاودانه را برایتان آرزومندیم.
این نامه به امضای 17 چهره دانشگاهی سیاسی ایران رسیده است:
دکتر علی اکبر ولایتی (استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)
دکتر غلامعلی حدادعادل (نماینده مجلس و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی)
آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد (استاد حقوق فقه و فلسفه اسلامی)
دکتر احمد احمدی (استاد سابق دانشگاه تهران)
دکتر سعید رضا عاملی (استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران)
دکتر جلیل تجلیل (استاد نمونه دانشگاه)
دکتر سید علیرضا مرندی (نماینده مجلس و استاد برتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)
دکتر صادق آئینهوند (استاد نمونه تاریخ اسلام)
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی (موسس موسسه حکمت و فلسفه ایران)
دکتر فرهاد رهبر (رئیس دانشگاه تهران)
دکتر رضا روستا آزاد (رئیس دانشگاه صنعتی شریف)
دکتر غلامرضا اعوانی (استاد گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی)
دکتر کریم مجتهدی (استاد فلسفه دانشگاه تهران)
دکتر محمد رضا گنجعلی (رئیس پردیس علوم دانشگاه تهران)
دکتر محمد رضا مخبر دزفولی (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی)
دکتر محمد علی معلم دامغانی (رئیس فرهنگستان هنر)
دکتر منصور خلیلی عراقی (رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران)
کلمات کلیدی: